DRUKUJ
2019-07-24

Udostępnienie danych osobowych z rejestru
mieszkańców oraz rejestru PESEL

   
Wymagane dokumenty do załatwienia sprawy
  • wniosek o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców oraz z rejestru PESEL. Wniosek należy czytelnie podpisać.
    Uwaga!

    Dla zidentyfikowania w rejestrach poszukiwanej osoby, należy wskazać w części wniosku („Dane osoby, której wniosek dotyczy”) jak najszerszy zakres posiadanych informacji (np. imiona rodziców, data i miejsce urodzenia, numer PESEL, seria i numer dowodu osobistego, poprzedni adres zameldowania itp.).
  • dowód uiszczenia opłaty za udostępnienie danych jednostkowych tj. danych dotyczących jednej osoby albo imion i nazwisk wszystkich osób zameldowanych pod jednym adresem w kwocie 31 zł
  • pełnomocnictwo jeżeli strona działa przez pełnomocnika
  • dowód uiszczenia opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa (w przypadku działania przez pełnomocnika) w kwocie 17 zł
  • dokumenty mogące potwierdzić interes prawny, między innymi: wezwania sądowe, wezwania komornicze, dokumenty potwierdzające zobowiązanie wobec wnioskodawcy osoby, której dane mają być udostępnione (np. wyroki sądowe, wezwania do zapłaty, postanowienia i decyzje innych organów)
Złożenie wniosku  Elektronicznie
Przez platformę ePUAP przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Oznacza to, że wniosek ma być podpisany bezpiecznym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym ePUAP.

Tradycyjnie
(w formie papierowej) - wniosek w załączeniu
Jednostka/ Miejsce składania dokumentów Urząd Gminy Skołyszyn
Skołyszyn 12
38-242 Skołyszyn 12

SEKRETARIAT URZĘDU, POK. 9
Sposób i termin załatwienia sprawy Sposób załatwienia sprawy: Dane jednostkowe udostępnia się na wniosek osób lub jednostek organizacyjnych złożony w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia  17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Oznacza to, że wniosek ma być podpisany bezpiecznym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym  e PUAP.
Termin załatwienia sprawy: Bez zbędnej zwłoki, jednak nie dłużej niż 30 dni.
Podstawa prawna
  • Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (tekst jednolity Dz. U. z 2018r., poz. 1382 ze zm.)
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2018, poz. 2096  ze zm.)
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz.U.2019, poz. 1000)
  • Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych po wykazaniu interesu faktycznego ( Dz.U.  z 2018 r., poz. 2523 )
Opłaty Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców oraz rejestru PESEL ( Dz.U. z 2018 r. poz. 2523 ze zm.)
  • opłata za udostępnienie danych jednostkowych tj. danych dotyczących jednej osoby albo imion i nazwisk wszystkich osób zameldowanych pod jednym adresem wynosi 31 zł.
  • Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa gdy strona działa przez pełnomocnika wynosi 17 zł.
  • Opłaty można wnieść na rachunek bankowy:

    Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa 17 zł : na rachunek Urzędu Gminy Skołyszyn nr 76 8627 1037 2003 5000 0459 0001, z zaznaczeniem „opłata skarbowa”. 

    Opłata za udostępnienie danych jednostkowych 31 zł : na rachunek Urzędu Gminy Skołyszyn nr 76 8627 1037 2003 5000 0459 0001 , z zaznaczeniem „opłata za udostępnienie danych”.
Tryb odwoławczy Odmowa udostępnienia danych osobowych następuje w drodze decyzji administracyjnej.  
Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Wojewody Podkarpackiego w Rzeszowie za pośrednictwem Wójta Gminy Skołyszyn w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
Uwagi Zgodnie z nowelizacją ustawy o ewidencji ludności z dnia 1 lipca 2019r. w zakresie udostępniania danych z rejestru PESEL właściwe będą wyłącznie organy gmin. Wniosek o udostępnienie danych z rejestru PESEL można skierować do dowolnego organu gminy na terenie kraju.

1.  Podmioty, którym dane są niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań.
     O dane jednostkowe mogą ubiegać się:

  • organy administracji publicznej,
  • Sądy,
  • Prokuratury,
  • Policja,
  • Straż Graniczna,
  • Służba Więzienna,
  • Służba Kontrwywiadu Wojskowego,
  • Służba Wywiadu Wojskowego,
  • Służba Celna,
  • Żandarmeria Wojskowa,
  • Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
  • Agencja Wywiadu,
  • Biuro Ochrony Rządu,
  • Centralne Biuro Antykorupcyjne,
  • Szef Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych,
  • Organy wyborcze,
  • Straże Gminne /miejskie/,
  • Komornicy Sądowi – w zakresie niezbędnym do prowadzenia postępowań egzekucyjnych,
  • Organy kontroli skarbowej i wywiadu skarbowego,
  • Państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne oraz inne podmioty – w zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach,
  • Polski Czerwony Krzyż – w zakresie danych osób poszukiwanych.

Udostępnienie danych ww. podmiotom następuje nieodpłatnie.

2. Jednostki organizacyjne i osoby, które

  • wykażą w tym interes prawny.
    W przypadku powoływania się na interes prawny Wnioskodawca jest zobowiązany wskazać przepis prawa materialnego, na podstawie którego jest uprawniony do żądania udostępnienia danych innej osoby, lub załączyć dokumenty potwierdzające ten interes. Istnienie interesu prawnego mogą potwierdzić między innymi następujące dokumenty: wezwania sądowe, wezwania komornicze, dokumenty potwierdzające zobowiązanie wobec wnioskodawcy osoby, której dane mają być udostępnione.
  • wykażą interes faktyczny w otrzymaniu wnioskowanych danych, pod warunkiem uzyskania zgody osób, których dane dotyczą.

Udostępnienie danych ww. podmiotom następuje odpłatnie z wyjątkiem przypadku, gdy żądane dane są niezbędne do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia

W przypadku gdy Wnioskodawca działa za pośrednictwem pełnomocnika, do każdego wniosku należy dołączyć dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa.



W załączeniu wzór wniosku o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL